תפוז אנשים - קומונות - גירסה טקסטואלית
תפוז אנשים
Google
 

נהראש

שלום וברוכים הנמצאים.
אַשְׁרֵי אָדָם, מָצָא חָכְמָה; וְאָדָם, יָפִיק תְּבוּנָה.
כִּי טוֹב סַחְרָהּ, מִסְּחַר-כָּסֶף; וּמֵחָרוּץ, תְּבוּאָתָהּ.
יְקָרָה הִיא,מִפְּנִינִים;וְכָל-חֲפָצֶיךָ,לֹא יִשְׁווּ-בָהּ.
אֹרֶךְ יָמִים, בִּימִינָהּ;בִּשְׂמֹאולָהּ, עֹשֶׁר וְכָבוֹד.
דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי-נֹעַם; וְכָל-נְתִיבוֹתֶיהָ שָׁלוֹם.
עֵץ-חַיִּים הִיא, לַמַּחֲזִיקִים בָּהּ; וְתֹמְכֶיהָ מְאֻשָּׁר.
עכשיו ב-FLIX

גל גדות מפרגנת לעברי לידר
שדרן זה ממכר 3
יום שני האחרון הגיעו שלל סלבס חברים מכרים, ואנשי אופנה ופרזנטורים ...
זמן: 06:16   צפיות: 378  

תשועת השם כהרף עין - נהראש


07:55 | ‏2009/‏08/‏28
מאמר מעניין בנושא : מאת חנן חסן "תשועת ה' כהרף-עין" בהעמקה מקורו של הביטוי השגור בפי רבים "תשועת ה' כהרף עין", או בנוסח "ישועת ה' כהרף עין", אינו במקרא ואף לא בדברי חז"ל. הביטוי "כהרף עין" מופיע אומנם בלשון תנאים, אך לא בהקשר עם תשועת ה'. הביטוי נפוץ מאוד בכתבי רבותינו ז"ל. המקור המוקדם ביותר בו הצלחתי למוצאו, הוא ספר מכבים (קודם לתקופת התנאים), בתפילה שנשאו יהודה המכבי ואנשיו לפני המלחמה במצפה, בהתייחסם לאויביהם, "איכה נוכל לעמוד בפניהם ללא תשועתך כהרף עין ?". ויש מקום לשאול, מדוע נערכת ההקבלה בין תשועת ה' להרף עין דוקא ? הביטוי בא לציין לכאורה, את המהירות בה יכולה תשועת ה' להיגלות. דבר זה יכול להבהיר את הבחירה בעין דווקא, שהרי תחושתה היא מהירה ביותר, מבין התחושות של שאר איברי הגוף, והיא יכולה להבחין תוך שבריר שנייה, בשינוי המתרחש במרחק של עשרות אלפי ק"מ ויותר (מהירות האור היא 300,000 ק"מ בשנייה). יתרון נוסף בהקבלה זו הוא המשלת תשועת ה' לאור המאיר למי שהיה מצוי בחשיכה. צורה אחרת בה באה המהירות לידי ביטוי, היא מהירות התגובה של העין, כאשר מתגלה סכנה. העיניים נעצמות מייד כאשר מתקרב גורם זר. לכן קרויים העפעפיים בשם זה בשל תגובתם המהירה כמעוף. אך אם נתחקה אחר המילה 'כהרף', מתוך הצירוף "כהרף עין", נגלה שהשורש שלה הוא ר.פ.ה, במשמעות של הרפיה ורפיון, משמעות הפוכה מזו של תנועה מהירה ? האם ייתכן שהתשועה המתבקשת היא במתכונת רפויה ואיטית ? נראה כי ניתן למצוא בצירוף "כהרף עין" גם מסר רוחני על דרך חסידות. כפי שהזכרנו לעיל, התשועה אינה כרוכה בהכרח בשינוי המצב הפיזי. עניינה הוא ראיית הישועה, ראיית הטוב האלוקי במצב הקיים, בין אם השתנה ובין אם נשאר על כנו, אלא שקודם לכן לא ראינו אותו, לא קראנו נכונה את המצב. במקרה כזה, תשועת ה' היא כהרף עין, כדי לגלות את התשועה עלינו להרפות תחילה את עינינו מהראייה המקובעת בה אנו אוחזים, להרפות מהראייה הפסימית את עצמנו ואת המצב "השחור משחור". עלינו להאמין שבכל מצב, קיים טוב אלוקי שמשום מה העין שלנו במצבה המקובע. כדי לראות אותו, עלינו כמו להחליף תמונה בראש. עלינו להרפות, עד כדי עצימת העיניים ופקיחתן למצב חדש, והנה ישועה, יש עין חדשה המסוגלת לראות את האורות האלוקיים המשתלשלים מלמעלה. האות ע', ובעצם המילה עין אינה מייצגת רק את העין הביולוגית, האיבר המשמש לראייה. למילה עין משמעות נוספת של מעיין, של מקור מים חיים, הפורץ ונובע לו מסלע קשה ומשפיע ברכה וחיות על סביבתו. ואכן בקבלה קיים מושג הקרוי 'ש"ע נהורין' (שלש-מאות ושבעים אורות), אורות רוחניים שונים, המשתלשלים להם מלמעלה, ובאמצעותם הקב"ה משפיע עלינו שפע של חיות, כאשר הקב"ה שועה אלינו, כאשר הקב"ה מאיר פניו אלינו (מפנה אותם כלפינו). וכיצד ניתן להשיג זאת ? דוד המלך גילה לנו את הסוד, את כוחה של פנייה כנה מצידנו "קָרוֹב ה' לְכָל קֹרְאָיו לְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָאֻהוּ בֶאֱמֶת: רְצוֹן יְרֵאָיו יַעֲשֶׂה וְאֶת שַׁוְעָתָם יִשְׁמַע וְיוֹשִׁיעֵם:". ומה יעשה מי שאינו יודע את הסוד, מי שאולי אינו מודע כלל לקיום האלוקות ? הוא לא יודע בכלל שיש כתובת ? על שאלה זו משיב התנא בן-עזאי במסכת אבות "הוּא הָיָה אוֹמֵר, אַל תְּהִי בָז לְכָל אָדָם...שֶׁאֵין לְךָ אָדָם שֶׁאֵין לוֹ שָׁעָה". על דרך הפשט בא לומר לך שאינך יכול לשער מה עתיד לצאת מאדם מסויים, שכן אפשר שתשחק לו השעה. אך על דרך חסידות ניתן לפרש, שאין לך אדם שהקב"ה מסתיר פניו ממנו כל הזמן. לכל אדם הקב"ה מקצה שעות של חסד בהן הקב"ה שועה אליו ומאפשר לו לגלות את קיומו ואת אורו. באותם רגעים האדם מגלה אמיתות והבנות חדשות ומיוחדות, אף אם לא טרח ועמל בעבורן. ואם לא יחשוש מהאמת, וייקח עימו הלאה את מה שגילה/הבין וימשיך לחפש, כי אז מובטח לו שגם יגלה, "יגעת ולא מצאת אל תאמין. יגעת ומצאת תאמין".


עוד בתפוז אנשים

Copyright©1996-2014, תפוז אנשים בע"מ