תפוז אנשים - קומונות - גירסה טקסטואלית
תפוז אנשים
Google
 

עריכת לשון בר אילן

המקום של תלמידי התכנית לעריכת לשון בבר-אילן: להתייעצות מקצועית או סתם לשמירה על קשר.
עכשיו ב-FLIX

מה שקורה בלונדון...
תיאו ואנגו
כנראה שיישאר בלונדון. זה מה שקורה ברכבות התחתיות שם
זמן: 00:58   צפיות: 38  

לכתוב 'שיכול אותיות' או 'סיכול אותיות'? - קלהקלה1


18:28 | ‏2009/‏06/‏11
אני תמיד כותבת בשי"ן שמאלית, אך התחלתי לחשוב שאולי יש חידושים בעניין.


עוד בתפוז אנשים

שי"ן מתאים. סיכול אותיות נראה לי מוזר - 210רחלי


10:00 | ‏2009/‏06/‏12

|1|

אכן. סיכול=ביטול והפרה. מילון ספיר. - קלהקלה1


18:04 | ‏2009/‏06/‏12

|1|

יש דיוק מעבר למלון ספיר - הרב כוכב


16:00 | ‏2009/‏06/‏18

שתי האפשרויות תקינות, אבל השאלה היא מה רוצים לומר: א. סכול בא מן סכל (כסיל) וענינו הוא שהאיש התבלבל. ב. שכול בא מן שכל וענינו להדגיש שפעמים הופכים את היוצרות מתוך מחשבה תחלה. כך, יעקב אבינו מברך לפני מותו את שני ילדיו של יוסף, מנשה ואפרים. כתוב כי הוא "שִׂכֵּל את ידיו כי מנשה הבכור", ואכן הוא מסביר ליוסף כי היתה לו סבה טובה לכך.|1|

ספיר הספיק כדי לדעת שיש לכתוב - קלהקלה1


18:26 | ‏2009/‏06/‏18

"שיכול אותיות". ועוד דבר: חבל שאינך מוסיף אִמות קריאה, ואז אפשר היה להבין טוב יותר את דבריך. ואגב, "מעבר ל..." זה מונח שראוי להשתמש בו כשעוסקים במיקום גיאוגרפי: מעבר להרים; מעבר לפינה.|1|


עוד בתפוז אנשים

כמה מצער שאנו נכנסים לוכוח לשמו. - הרב כוכב


21:43 | ‏2009/‏06/‏18

ואם נוסיף ונחפש משגים איש אצל רעהו מבלי לנסות מדוע הם משגים, לא אוכל אני ללמד מאומה ממך, אולי גם את לא תוכלי ללמד דבר ממני. ולפיכך אתנסח ביתר זהירות, כדי להבהיר שאיני בא עם גישה וכחנית: הגברת כותבת "מעבר לפינה", למה לא "מעבר לפנה" כמתחיב מן הלשון העברית? אנא הסבירי. אל תאמרי כי כך כתב מלון זה או אחר, או כך נסח מישהו כלל זה או אחר, העניקי לי סבות טובות להבין. תודה מראש.|1|

אִמות הקריאה משמשות קביים - קלהקלה1


22:22 | ‏2009/‏06/‏18

לעברית בת ימינו.  בטוחני שאיני מחדשת לך דבר. לדוגמה: ספר מעלה... האם הכוונה ל -   an excellent book האם הכוונה ל - an excellent hairdresser האם הכוונה ל -  counted a degree לא בהכרח תרגמתי מדויק, אך הרעיון מובן, אני מקווה. ויש עוד אפשרויות להבין את שתי המילים שאינן מנוקדות. אם מנקדים, הרי שאין צורך בתוספת של אמות הקריאה. למרות כעסיו בני ה-30 שנה של אדוני על "האקדמיה", כדאי להיעזר בכלים שנתנו לנו.|1|

אין בי כעס - הרב כוכב


09:23 | ‏2009/‏06/‏19

אני זקן מדי לכעסים, וכבר אמר גם לי החכם מכל אדם כי "כעס בחיק כסילים ינוח". אשר ל"אמות קריאה". יש תופעה כזאת בשפות אחרות, כמו האנגלית ממנה את מצטטת. אני מבין היטב כי את מתנסחת בדיקנות כשאת כותבת "כלים שנתנו לנו", אבל מה שאינו ברור לי הוא האם אותם כלים הן קבים זמניות לדור המשתמש בעברית של היום, או שמא הכונה היא למחק את העברית בת אלפי השנים, ששמשה היטב דורות שקדמו לנו. אין חולק כי קבים מקלות על הקורא, אבל פעמים היה נדמה לי כי הקבים בהם אני נאלצתי להשתמש בשעתו, פשוט החלישו עוד יותר את כחי, הדל ממילא. ברגע שיכלתי - השלכתי אותן קבים. החלמתי מהר יותר מחברים אחרים שהיו במצב דומה. ברשותך, אני תוהה שמא הקבים לא מחלישות אותנו. את יכלת הקשב למלה, אפילו עד האות האחרונה בה. ומתי נחדל להזקק להן. אני גם לא מצליח להבין מדוע יש לכתב "אמות קריאה" (כראוי) ולא "אימות קריאה", ולו רק כדי "ללכת עם זה עד הסוף". מנגד, לא הצלחתי להבין בדבריך את הצורה "להיעזר" כאשר העברית הדלה שלי מסתפקת ב"להעזר". אנא, האירי עיניו של סומא בארֻבָּה כמותי. תודה.|1|

סליחה. לא הגבתי עד כה מחמת חוסר - קלהקלה1


20:08 | ‏2009/‏06/‏21

זמן, ולא בגלל זלזול. אמות קריאה - גם לי היה קשה לקבל בתחילה. הרעיון הוא ש"אמות" מקורה במילה "אֵם" [em]. לכן הוחלט להשאיר זאת כך. להיעזר - כי מקורה בבניין נפעל והיא מקבלת יו"ד במקום הנו"ן שנשמטה [ובמקום הדגש החזק שאמור להיות בפ"א הפועל]. טוב עשית שניקדת את המילה "בארובה". הכללים של הכתיב חסר הניקוד מופיעים גם בסוף מילון ספיר.|1|

להיעזר, בקצרה. - קלהקלה1


20:22 | ‏2009/‏06/‏21

בקצרה - יו"ד בגלל תשלום דגש באות הגרונית עי"ן.|1|


עוד בתפוז אנשים

ואגב, - קלהקלה1


20:12 | ‏2009/‏06/‏21

הציטוט שלך: "כעס בחיק כסילים ינוח" מזכיר לי כי "כסיל" הוא גם שם של קבוצת כוכבים. ...אפרופו "רב כוכב"... אבל באמת אין כאן שום רמז, כי הידע שלך ניכר ומרשים מאוד.|1|

תודה על התשובה האדיבה - הרב כוכב


19:16 | ‏2009/‏06/‏22

אם כי, אני מודה, לא הצלחתי להבין הכל, וטרם ירדתי לעמק דעתה של ה"אקדמיה".|1|

"עמק", זה אומר "וואדי"?! - קלהקלה1


22:06 | ‏2009/‏06/‏22

אגב, איני זוכרת אם ואדי כותבים בוי"ו אחת או שתיים, כי מקורה מערבית.|1|

סתאאאם, כמו שבני התשחורת יגידו. - קלהקלה1


22:15 | ‏2009/‏06/‏22

|1|

שאלה - הרב כוכב


23:30 | ‏2009/‏06/‏23

האין כותבים "תשחרת" (כמו "תקשרת")?|1|


עוד בתפוז אנשים

מובן, "עֹמֶק" הוא על משקל "בֹּקֶר" - הרב כוכב


23:31 | ‏2009/‏06/‏23

|1|

שאלתי הייתה צינית. רק כדי להדגיש את - קלהקלה1


13:55 | ‏2009/‏06/‏24

הבעייתיות בכתיב חסר הניקוד שאין מוסיפים בו "קביים".|1|

בעיתיות - הרב כוכב


16:36 | ‏2009/‏06/‏24

כיצד את כותבת: צות או צוות? התואילי להסביר לי מדוע אות ו' יחידה אינה מספיקה?|1|

עד כאן. - קלהקלה1


17:09 | ‏2009/‏06/‏24

|1|

סוף דעתה - paltiel


00:22 | ‏2009/‏07/‏07

אם אתה מבקש לרדת לסוף דעתה תוכל לעיין בכללי הכתיב חסר הניקוד של האקדמיה, חוברת מיוחדת של 'לשוננו לעם', טבת התשס"ב|1|


עוד בתפוז אנשים

נכון. וגם בשמונת העמודים האחרונים- - קלהקלה1


07:24 | ‏2009/‏07/‏07

של מילון ספיר. אך זו אינה הפואנטה. הנ"ל אינו מוכן לקבל את הכללים הללו, וגם לא את סמכות האקדמיה ללשון. מבחינתו ישנו הכתיב המקראי והכתיב החזל"י, וזה הכתיב הקובע.|1|

אני תוהה, ואני מתנצל - הרב כוכב


21:06 | ‏2009/‏07/‏12

לא ברור איך הצלחתי להטעות אותך כל כך עד שהגעת למסקנה שאני כל כך אטום. אני ממש מבקש סליחה. אני בקי היטב במה שכותבת האקדמיה. קורא, לומד ומשנן בשקיקה. מחפש, לשוא, הגיון אטימולוגי. לצערי - פשוט אין. וחוץ מזה, חלילה איני חושב כי הכתיב החז"לי קובע דבר מה. אדרבא, מאחר שחז"ל עצמם, גם במסכת מגלה, וחמור מזה, גם במסכת יומא, קובעים (ומודים כי): בחסרות ויתרות אנן לא בקיאינן", הרי ודאי שלשון חז"ל סטתה עד מאד מן הכתיב המלֻטָּש המופיע במקרא. ואני מוכן לקבל כל כללים שהם, גם טרחתי ועברתי על קטעים נרחבים המלון ספיר המצוי אצלי כבר שנים, ולצערי נחלתי שוב ושוב אכזבה רבתי. אז אנא, הואילי להמנע מלקטלג אותי כחסום בפני משהו הגיוני. אני פשוט קורא ומזדעזע. אגב, קל מאד להוכיח זאת, אם תהיי את מוכנה לגלות מִדָּה נאה של רצון למידה. בחמִשים השנים בהם אני מרצה בנושא, עוד לא מצאנו את נקֻדַּת המֳשגה בלשון המקרא המדהימה. ודוקא קצת מפתיע אותי שאונ. בר-אילן מפיצה "כללים" חסרי בסיס אטימולוגי. זה מתאים הרבה יותר לאונ. העִוֶרֶת בירושלים, שם בזבזתי את מיטב שנותי בנסיון לרכֹּש ידע של אמת.|1|

נשמע מענין. היכן אתה מרצה? - sarityaa


23:47 | ‏2009/‏07/‏12

|1|

ל-sarityaa - בענין ההרצאות - honour


20:16 | ‏2009/‏08/‏06

ישנה אפשרות להשיג  בבני-ברק את כל ההרצאות שלו על גבי תקליטורים.  זה נקרא התודעה העליונה.|1|

Copyright©1996-2014, תפוז אנשים בע"מ